Nyíregyháza 1. postahivatal, 1996
Nyíregyháza Szabolcs-Szatmár-Bereg megye dinamikusan fejlődő székhelye. A megyeszékhely 120 ezer főnyi lakosságának postai kiszolgálását 11 postahivatal biztosítja. A legnagyobb forgalmat a város centrumában lévő 1. számú postahivatal bonyolítja le. A postai szolgáltatások iránti igénybevétel növekedése következtében elkerühetetlenné vált az 1. sz. posta bővítése, amelynek előkészületei 1994-ben megkezdődtek. A postahivatal használatában lévő üzletrészt a Magyar Posta Rt. Nyíregyháza Önkormányzati Hivatalától megvásárolta. A rekonstrukció programtervét és kiviteli terveit a debreceni Keletterv Kft. tervezőgárdája, Lengyel István főépítész és Mohácsi Péter belsőépítész irányításával készítette.
Leltári szám: 24.546.0.
Bethlen Gábor utcai főbejárat | Felvételi munkahelyek | Hírlapügyintézés |
---|---|---|
Kézbesítőterem | Közönségtér | Küldemények irányítása |
Postashop | Értesített küldemények kézbesítése |
Ózd 1. postahivatal,1996
Az új körzeti felvevő, kézbesítő és feldolgozó posta létesítését postaforgalmi és műszaki szempontok indokolták. Az egykori 1. sz. posta állaga olyan mértékben leromlott, hogy gazdaságosan már nem lett volna helyreállítható, a 2. sz. posta pedig elsősorban feldolgozó feladatainak nem tudott megfelelni szűkös alapterülete miatt. A beruházás költségvetési juttatásból és vállalati forrásból valósult meg. A Polgármesteri Hivatal térítésmentesen biztosította a belvárosi építési telket, amelynek kedvező elhelyezkedése lehetővé tette, hogy az új posta a korábbiakban említett 1. és 2. sz. postákon túl a 6. sz. postát is kiválthassa. A városképben meghatározó jelentőséggel bíró épület hagyományos szerkezetekkel, magastetős kialakítással készült, és a teljes tetőtér beépítésre került. A földszinten fiókbérlet, hivatali kézbesítés, postashop, tároló és szociális helyiségek kaptak helyet. Az emeleten található a felvétel hat munkahellyel, főpénztár, kézbesítőterem, kiosztás-leszámolás, levélfeldolgozás és rovatolás a szükséges kiegészítő-helyiségekkel együtt. Az anyagmozgatás és személyszállítás felvonóval történik. A tetőtérben oktatóterem, pihenő és teakonyha, valamint irodák nyertek elhelyezést. A tetszetős épületet a miskolci Provincia Kft. alkotóközössége tervezte. Az építési munkát az egri székhelyű Heves Megyei Építő és Szolgáltató Kft. végezte. A beruházás eredményeként a postai dolgozók munkakörülményei lényegesen javultak, az ügyfelek részére pedig esztétikus, kulturált környezet alakut ki. E két tényező együttes hatásaként a postai szolgáltatások színvonalának jelentős javulása várható.
Leltári szám: 24.476.0.
Ózd 1. | Ózd 1. | Emeleti felvételi közönségtér |
---|---|---|
Emeleti közönségforgalmi bejárat | Emeleti felvételi terem | Földszinti felvételi közönségtér |
Hivatalvezetői szoba | Kézbesítőterem | Közönségforgalmi lépcsőház |
Levélfeldolgozó helyiség | Tárgyalóterem | Udvari homlokzat |
Posta Központi Javítóüzem
Leltári szám: 24.157.0.
10 vonalas hangos utasító berendezés kezelőkészlete | 12 V-os teleppótló a hangos utasítóhoz | 12 kulcsos főnöki készülék |
---|---|---|
20 vonalas kulcsos koncentrátor | 25 vonalas koncentrátor irányítóasztala | 4 W-os tranzisztoros erősítő a hangos utasítóhoz |
4 W-os tranzisztoros erősítő a hangos utasítóhoz | 4 csatornás tranzisztoros keverőasztal a mesemondó-szolgálat részére | 45-ös manuális TG központ kezelőszekrénye |
8 kulcsos főnöki készülék | 8 kulcsos titkári készülék | Erősítőkeret: mikrofon és végerősítő a hangos utasítóhoz |
PA. 400-as mellékközpont crossbar elemekkel, hátulnézet | PAM. 400-as mellékközpont crossbar elemekkel, elölnézet | Postai pénzbeszedő távbeszélő-készülék nyitott állapotban |
Postai pénzbeszedő távbeszélő-készülék | Speciális távbeszélő-kapcsoló a Magyar Rádiónál | TV 2/2 végberendezés és KHA típusú központhívó |
Vonalcsatlakozó keret, tápáramellátó keret | Átjátszóasztal a mesemondó-szolgálat részére |
Leltári szám: 24.217.0.
35 tonnás présgép | A korszerűsített készülékjavító üzem | A kabhegyi tv-antenna szerelés közben |
---|---|---|
A műszaki fejlesztési csoport | Automata alközpont felújítása | Az első magyar tranzisztoros stúdió-berendezés |
Az ünnepi beszédek és a kiváló dolgozók kitüntetése | Bakelitprés | Bevezető levél Katona elvtárshoz |
CB rendszerű központ szerelése | Dugóprofil-idomeszterga | E 400-as csúcseszterga |
Ellenőri asztalok a Központi Távíró Hivatalban | Ellenőri asztalok a Központi Távíró Hivatalban | Elsősegélynyújtás |
Formatervezett CB távbeszélő-készülék | Fúró-maró célgép | Főnök-titkári berendezés magnetofonos kombinációja |
Jelfogórugó-érintkezőt hegesztő félautomata | Kapcsoló dugó gyártása | Korszerű tekercselőgép |
Kábelforma készítése | Miniatürizált jelfogók és kapcsolóelemek | Modern csavarautomata |
Pneumatikus műanyagformáló berendezés | Páva utcai faipari üzem | Részlet a rajzteremből |
Részlet a gépműhelyből | Részlet a kapcsolóműhelyből | Részlet a kulcsos készülékek műhelyéből |
Részlet a lakatosműhelyből | Részlet a lakatosműhelyből | Részlet az irodagép műhelyből |
Részlet az áramellátási műhelyből | Szalagcsiszológép | Szalagposta a miskolci távbeszélő-hivatalban |
Szerelőműhely | Találmányok, újítások a Budapesti Ipari Vásáron, 1959 | Tekercselő műhely |
Távbeszélőfülke készítése | Távbeszélőfülkék festése | Távbeszélőközpont szerelése |
Töltőberendezés készítése | Zsinórozó műhely |
Postahivatalok, 1988
Tervező: Postai Tervező Intézet.
Leltári szám: 24.474.0.
Bak | Balatonkenese | Gyulafirátót |
---|---|---|
Hírlappavilon | Kunszentmárton | Kunszentmárton |
Marcali | Révfülöp | Révfülöp |
Szentendre | Szentes | Veresegyház |
Zalaegerszeg |
Postai gépjárművek, 1901-1929
A gépkocsit Magyarországon használták fel a világon először a postai szolgálatban. A magyar posta a több éve folyó kísérletek eredményei alapján 1900-ban a külföldi postákat megelőzve pályázatot hirdetett háromkerekű motoros járművek szállítására. Ennek eredményeképpen jelentek meg a Csonka-féle motoros triciklik Budapest utcáin. 1900 őszén a levélgyűjtő-szolgálatra már 22 gépjárművet (21 háromkerekű és 1 négykerekű) állítottak be. Magyarország után Ausztria, Németország, Nagy-Britannia, az Amerikai Egyesült Államok és Franciaország következett. A gépkocsi az egész világon a postai szolgálat fontos segédeszközévé vált. Az I. világháborút megelőző években a magyar posta gépkocsiüzeme iránt az egész világon nagy érdeklődés nyilvánult meg. A londoni kiállításra 1908-ban egy teljesen felszerelt motoros triciklit küldött ki a magyar posta.
Leltári szám: 24.238.0.
16 lóerős, Csonka-féle csomagszállító gépkocsi | 16 lóerős, Csonka-féle postaközvetítő gépkocs | 1900 és 1902 között beszerzett postai gépjárművek |
---|---|---|
3 tonnás Saurer típusú pótkocsi | 30 lóerős, Marta-Westinghause típusú autóbusz-módosítás | 8 lóerős, Csonka-féle levélgyűjtő gépkocsi |
A Teste Moret gyártmányú levélzárlat-közvetítő gépkocsi | A járműtelep által gyártott motoros tricikli | Austro-Motorette segédmotoros távirat-kézbesítő motorkerékpár |
Benz típusú személygépkocsi | Benz típusú személygépkocsi járműtelepi módosítással | Benz típusú személygépkocsi |
Csonka-féle postaközvetítő gépkocsi bizottsági átvétele | Csonka-féle, 2,5 m3-es postaközvetítő gépkocsi | Csonka-féle, Doxa becenevű postaközvetítő gépkocsi |
Cudell gyártmányú levélzárlat-közvetítő gépkocsi, 1901 | Fejes PA-10 típusú levélgyűjtő gépkocsi | Gecső-D-Rad típusú levélgyűjtő motorkerékpár |
Gecső-D-Rad és Méray-féle levélgyűjtő motorkerékpárok | Mercedes-Mars-Daimler típusú postaközvetítő elektromobil | Mávag-Mercedes-Benz N55 típusú, 8 m3-es csomagszállító gépkocsi |
Neuschloss-Lichtig-féle 1 tonnás pótkocs | Peugeot gyártmányú levélzárlat- és csomagszállító gépkocsi | Peugeot gyártmányú levélzárlat-közvetítő gépkocsi |
Rába L típusú kábelszerelő gépkocsi | Rába L típusú, 8 m3-es csomagszállító gépkocsi |